Deze site gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren en voor het verzamelen van anonieme statistische gegevens van het gebruik van de website. Klik hier voor meer informatie.
Céréal Bio

Bio-theek

In deze categorie:

Herfsttips

Er valt zoveel te doen in de herfst, op adem komen, tuinieren, een detox-kuur, culinair genieten, een luchtje scheppen…

Staat voor jou de herfst vooral synoniem aan terug naar school gaan, werken, nieuwe voorstellingen, films, boeken, modecollecties en muziek? Vergeet dan niet dat de herfst vooral een seizoen is dat leeft op het ritme van de natuur. Het is het ideale moment om jouw lichaam en je tuin nieuw leven in te blazen. De herfst zit boordevol leven!

1. Verleng al het goede van de zomer
September is nog veel te vroeg om al in winterslaap te gaan, maar het is wel het ideale moment voor een kleine detox-kuur. Het zal jou een heuse energieboost geven voor deze herfst. Doel? Alle giftige stoffen uit jouw lichaam verwijderen. Hiervoor moet je gewoon enkele eenvoudige regels volgen:

  • Drink veel! Water natuurlijk!
  • Beweeg! Geniet van de natuurpracht tijdens de herfst. Een flinke wandeling van 30 minuten per dag in de goudkleurige natuur is zoveel beter dan 30 minuten op een hometrainer die opgesteld staat voor een televisie. Want tijdens de wandeling profiteer je volop van de gezonde en zuurstofrijke buitenlucht. Ga je liever fietsen of klimmen? Perfect! Dit ietwat frissere seizoen is voor de meeste sporten ideaal. Geniet er volop van voor de winter in het land is!
  • Kies voor lokale groenten en fruit die volop in seizoen zijn. Het is hét moment om broccoli, venkel en appelen te eten.
  • Opteer ook voor druiven, groene groenten, courgettes en… quinoa!
  • Verwen jezelf met vochtafdrijvende thee en groentesappen om gifstoffen af te drijven en om je lever te zuiveren.
  • Wees niet te streng voor jezelf. Blijf genieten!
  • Kom tot rust in een heerlijk bad met essentiële oliën.

Ga naar buiten en neem de herfst in je op!

We kunnen het niet genoeg zeggen: sluit je niet op. Het frissere herfstklimaat is ideaal om te fietsen, lopen en massa's andere sporten te beoefenen zonder dat je in ademnood zal komen. Het is het ideale moment om buiten te komen en zuurstof op te doen. Maar de herfst blijft natuurlijk niet duren, dus wacht niet langer en ga naar buiten om van die ongelooflijke natuurpracht te genieten!

Het is ook het ideale moment om je talenten te (her)ontdekken: haal je fotocamera of jouw schetsboek van onder het stof en trek erop uit! Het zal je lichaam en geest deugd doen!

2. Hop de tuin in!
Heb je een tuin? Trek je laarzen aan en bereid hem voor op de winter:

  • Hark alle dode bladeren bijeen
  • Verlucht de grond met een verticuteermachine wanneer het licht vochtig is
  • Bemest de grond met natuurlijke meststoffen om jouw gazon sterker te maken
  • Wied het onkruid in de moestuin
  • Snoei de hagen
  • Zet alle niet-winterharde planten binnen of op een beschutte plaats
  • Plant nu al heideplanten en lenteknollen (narcissen, tulpen, hyacinten, krokussen…)
  • Zaai bloemkool, witte en paarse look, sjalotten, asperges…
  • Oogst alle kolen en broccoli
  • Verplant je bomen en verstek je planten wanneer de bodem voldoende vochtig is
  • Maak van je verse geoogste groenten soep en vries zoveel mogelijk in.

3. Ben je eerder een stadsmus? Dit is het ideale seizoen voor een citytrip!
Hou je van steden en hun culturele aanbod en bezienswaardigheden? Dan is de herfst het ideale moment om erop uit te trekken en van de aangename temperaturen te genieten. Kuier de hele dag door de straten van Londen, Amsterdam, Rome of Stockholm zonder te puffen en te hijgen en geniet van het feeërieke herfstlicht. Er zijn nog heel wat mooie dagen in het verschiet en mooie foto's die gemaakt moeten worden.

Quinoa

Na het internationale jaar van de quinoa in 2013, kunnen we nu de eerste oogst in België toejuichen.

Omdat quinoa een van's werelds rijkste voedingsmiddelen is, werd 2013 door de Verenigde Naties uitgeroepen tot het 'Internationale jaar van de Quinoa'. Het mag dan ook worden gezegd dat dit superfood een groot aandeel heeft in de bestrijding van honger, ondervoeding en armoede in de wereld. En dankzij zijn ongelooflijke voedingswaarden en enorm succes wordt deze plant vanaf nu ook geoogst in de streek van Namen.

In Zuid-Amerika weten ze het al 5000 jaar: quinoa heeft alles. Het beschikt over maar liefst 8 van de 10 essentiële aminozuren, onverzadigde vetzuren, talrijke mineralen (calcium, ijzer, magnesium,...), vitamines en evenveel eiwitten als kip. En wat meer is, het bevat geen gluten, ideaal dus voor mensen die gluten moeten vermijden.

Het heeft alles van een graan, maar het is er geen.
Je kan quinoa bereiden zoals rijst of couscous, maar het behoort tot dezelfde botanische familie als biet en spinazie. Quinoa wordt dus klaargemaakt zoals een graan, in bijvoorbeeld salades, als bijgerecht, in een vegetarische steak, in een risotto, taboulé, curry of zelfs als dessert. Het is makkelijk en snel klaar, en het is zelfs in de gastronomische keuken populair dankzij zijn lichte nootachtige smaak.

Eind augustus werd in België voor het eerst geoogst in Rhisnes. We kunnen de eerste quinoa verwachten in de loop van november na het drogen en verpakken. Dankzij de ongelooflijke voedingskwaliteiten blijft in ons land de vraag naar quinoa groeien en dit al sedert de jaren zeventig.
Nog nooit quinoa geproefd? Dan hebt u geen excuus meer!

Zeker omdat quinoa heel makkelijk te bereiden is met Céréal Bio! De Quinoa van Céréal Bio emoet zelfs niet gespoeld worden en is in 2 minuten gaar in de microgolf en au bain-marie in amper 10 minuten.

Je kan quinoa gewoon serveren als bijgerecht of reeds bereid met bijvoorbeeld de Céréal Bio Quinoa Bulgur op Indische wijze. Maar quinoa is ook lekker in hamburgers zoals de Céréal Bio Quinoa en bulgurburger met tomaat.

We hebben het al gezegd: quinoa heeft alles!

Ontdek hier een heerlijk herfstrecept op basis van quinoa.

Soja

Soja. De beloftes, de weldaden en de voordelen van een klein, duizendjarig zaadje.

Aan de basis van vegetale melk of tofu ligt soja: een zaadje met niet alleen opmerkelijk veel voedingswaarde, maar ook een waar godsgeschenk voor wie graag allerlei recepten uitprobeert. Een overzicht van dit geniale zaadje dat niet te verwarren is met sojascheuten…

Tofu: deeg van sojazaad.
Tofu is een evergreen. Dat is het minste wat je ervan kunt zeggen. 2000 jaar geleden werd het in China al gebruikt. Geen wonder: het deeg dat van de gele sojazaadjes is gemaakt, is van zichzelf heel neutraal van smaak en neemt heel goed de aroma's in zich op van de ingrediënten waarmee het is bereid. Dat maakt het meteen ideaal voor zowel voorgerechten als hoofdschotels en zelfs desserts. In dobbelsteentjes gehakt is het overheerlijk bij een slaatje, bijvoorbeeld. Maar je kan het ook bakken, in sneetjes snijden, verkruimelen en mengen tot een mousse. De meest veelzijdige soort wordt zelfs gebruikt in soepen. Miso-soep is daar een goed voorbeeld van.

De voordelen van de soja-peulvrucht
Het grote voordeel van soja (en zijn afgeleiden) is dat het noch cholesterol, noch lactose of caseïne bevat. Maar het is wél ontzettend rijk aan eiwitten, vitamines (A, B, C en E), minerale zouten (calcium, potassium, magnesium, fosfor…) en essentiële vetzuren (onverzadigde vetten). Dat maakt het meteen tot een wondermiddel voor al wie allergisch is voor koeienmelk. En ook voor al zij die op hun cholesterol moeten letten, is het een redder in nood. Maar daar houdt het niet mee op. Ook de voedingseigenschappen van soja zijn opmerkelijk. Sojamelk bijvoorbeeld is niet alleen rijk aan calcium, maar het is ook een uitzonderlijke bron van plantaardige vetzuren zoals omega 3 (zoals koolzaadolie).

Verborgen weldaden
Ideaal tegen overgewicht, osteoporose en zelfs kanker: soja deelt flink wat eigenschappen met fruit en groenten. Het is ook aan te raden tijdens de menopauze, want het bevat een hoog gehalte aan isoflavonen en fyto-oestrogeen (plantaardige vrouwelijke hormonen). Daardoor helpt het de symptomen van de menopauze te verminderen – vooral dankzij de hormoonregelende eigenschappen van zijn fyto-oestrogenen.

Nu wil dat niet zeggen dat je ermee moet overdrijven. Ook hier geldt het gezegde dat overdaad schaadt. Belangrijk is je voeding te variëren. En er soja onderdeel van te maken, hetzij in de vorm van tofu, hetzij als melk. In dat laatste geval is het zelfs het beste alternatief voor koken met gewone melk. Maar overtuig jezelf, en probeer eens een van onze recepten uit. Je zal zien: soja rules!